Tuesday, November 27, 2007


چین، چگونه به بازارایران یورش برده وکی عقب می نشیند ؟
اکتبر2007
مقامات رژیم ایران ، یکی ازدلایل بی اعتنایی خود نسبت به پیشروی سیاست تحریم تجاری خاص اروپا و آمریکا را جبران آن ازطریق چین اعلام می کنند . لاریجانی متولی دعوای هسته ای رژیم ، دراین مورد ضمن مصاحبه با روزنامه فاینانشال تایمزمی گوید« تحريم‌ها آنقدر هم موثر نيستند. نمي‌گويم هيچ تاثيري ندارند اما همانطور كه مي‌بينيد زندگي در ايران جريان دارد و هر فقداني در تجارت با كشورهاي غربي با محصولات ارزانتر چيني جايگزين مي‌شود. » ( خبرگزاری فارس 9 مهر86 ) . واقعیت آن است که رژیم ایران در رویاریی با جامعه جهانی برسرمسأله هسته ای خود، به تاکتیک توسعه مبادلات تجاری با شرق برای مقابله با تحریم غرب روی آورده است . پشتگرمی اصلی رزیم دراتخاذ این تاکتیک گسترش تجارت با چین است .تحول چشمگیری که طی ماههای اخیردرتوسعه روابط تجاری چین با ایران بارزشده گویای آنست که حساب رژیم ایران روی چین محمل مادی دارد و این قدرت جهانی به رغم آنکه پای دوقطعنامه تحریم رژیم ایران درشورای امنیت امضاء گذاشته ، نه تنها رابطه تجاری اش با ایران را محدود نکرده بلکه فرصت کاهش رابطه تجاری اروپا با ایران را غنیمت شمرده و آن را گسترش داده است . شواهد زیربراین واقعیت دلالت دارند :

الف - میزان دادوستد چین با ایران به شدت درحال افزایش است
فاینانشال تایمز با استناد به آمارهای بانک مرکزی ایران دراین مورد گزارش مي دهد در هشت ماه نخست سال 2007 دادو ستد تجاري ايران و چين به 12 ميليارد دلار رسيده است و بر اساس پيش بيني ها اين رقم تا پايان سال به 17 ميليارد دلار خواهد رسيد. مبادلات دو كشور در سال 2006 میلادی 16 ميليارد دلار اعلام شده بود. عسگراولادی ، رابط تجاری اطاق بازرگانی ایران با چین ، درمورد گسترش روابط با چین می گوید « درحال حاضر2500 واحد صنعتی و تولیدی ایران با چین درارتباطند و با گسترش روابط بانکی بین دوکشور[وانتقال بخشی ازذخایرارزی ایران به چین] میزان مبادلات تجاری فی مابین می تواند به 30 میلیارد دلاربرسد » (خبرگزاری کشاورزی ایران 24 مرداد 86 )
ب- چین درکارصادرات کالابه ایران برآلمان پیشی گرفته است
وال استریت ژورنال روز 27 ژوئیه 2007 در این مورد گزارش می دهد « در شرایطی که بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی شروع به کاهش مراودات خود با ایران نموده‌اند، شرکت‌های چینی در جهت معکوس در حال گسترش مبادلات تجاری با ایران هستند و در تازه‌ترین اقدام گروه صنایع شمالی چین (نورینکو) قراردادی به ارزش 590 میلیون دلار برای فروش قطارهای مترو با ایران منعقد ساخته است
‪ آلمان در 30 سال گذشته بزرگترين صادركننده كالا به ایران بوده و در سال 2006 ميلادي 08/5 ميليارد دلار كالا به ايران صادر كرد اما به گزارش فاینانشیال تایمز در پنج ماه نخست سال جاري صادرات آلمان به ايران با 8/19 درصد كاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. چين در سال گذشته ميلادي پس از آلمان و امارات در جايگاه سومين صادركننده كالا به ايران قرار گرفت.در اين سال صادرات چين به ايران با 8/35 درصد رشد نسبت به سال 2005 به 48/4 ميليارد دلار رسيد. بر اساس پيش بيني ها روند گسترش صادرات چين به ايران در سال جاري نيز ادامه مي يابد و اين كشور در سال جاري با كنار زدن آلمان در جايگاه نخستين صادركننده كالا به ايران قرار مي گيرد.
ج - چین کالاهای ممنوعه اروپا وآمریکا وژاپن رانیز می تواند به ایران برساند
دلال های ایرانی شرکت های چینی آشکارا در روزنامه های ایران اگهی می دهند که علاوه برکمک به واردات کالا ازچین می توانند مانع واردات کالا ازاروپا ، امریکا وژاپن رانیز از« کانال چین » برطرف کنند. نمونه ای ازاین آگهی ها درزیرنویس این مطلب آورده شده است .
د - رژیم ایران به بزرگترین تأمین کننده نفت وارداتی چین تبدیل شده است
دراین مورد«شانا »،خبرگزاری نفتی حکومتی، به نقل ازگزارش مورخ 8 اوت 2007 اپک خبرمی دهد که «سازمان كشورهای صادركننده نفت خام اعلام كرد ایران با صادرات روزانه 534 هزار بشكه در روز بزرگترین منبع تامین كننده نفت خام مورد نیاز چین در ماه ژوئن شناخته شده است.» . بنا برهمین گزارش بعدازایران که دراین ماه 16 درصد نفت وارداتی چین را تأمین کرده ، آنگولا با تامین 14 درصد و عربستان با تامین 13 درصد از نفت مورد نیاز چین به ترتیب در جایگاه دوم و سومین صادركنندگاه نفت خام به چین شناخته شده اند.روسیه،عمان و ونزوئلا نیزازاین لحاظ در مراتب بعدی قرار دارند.
پیش ازاین همین خبرگزاری درمورد رشد 56 درصدی صادرات نفت ایران به چین گزارش داده بود«صادرات نفت خام ایران به چین در فاصله 11 اردیبهشت تا 10 خرداد سال جاری (ماه مه سال 2007) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 2/56 در صد افزایش نشان می دهد»(شانا ،سه شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۶) چین برای تضمین دریافت نفت ازایران به قرارداد سرمایه گذاری جهت بهره برداری ازمیدان نفتی یادآوران نیزروی آورده و با سپاه پاسداران رژیم ایران برای اکتشاف ذخایرجدید نفت درایران همکاری دارد علاوه براین باعقد قرارداد بزرگ خرید گازمایع ایران ، خیزبرداشته تا به بزرگترین خرید ار گازازایران نیزتبدیل شود .

ه - رژیم ایران به لحاظ سیاسی نیز به حمایت چین چشم دوخته است
درشرایطی که چین ازنظرصادرات کالا ، آمریکا را پشت سرگداشته و به آلمان بزرگترین کشورصادرکننده کالا درجهان نزدیک شده است ،رقابت این قدرت با سایر قدرتهای جهانی برسربازارهای مستعد صادراتی ،روابط سیاسی - دیپلوماتیک آنها را به شدت تحت تأثیر قرارداده است . یکی ازاهداف اصلی چین و روسیه درتشکیل « سازمان همکاری شانگهای » مقابله با نفوذ سیاسی - اقتصادی به خصوص نفوذ آمریکا درجمهوری های سابق عضو« اتحاد جماهیرشوروی» وکشورهای خاورمیانه است . رژیم ایران با وقوف براین موضوع داوطلب عضویت دراین سازمان شده و عجالتا به عنوان عضو ناظر تا به حال دوباراحمدی نژاد را برای شرکت وسخنرانی درکنفرانس سالانه این سازمان فرستاده است . چین با وجود آنکه به شدت ازایجاد تنش سیاسی با آمریکا پرهیزمی کند ، با خواباندن عضویت رژیم ایران درآب نمک ، سعی می کند درتنظیم رابطه سیاسی با آمریکا ازآن به مثابه حربه ای سیاسی درمقابل حربه سیاسی امریکا ،که تایوان باشد ، استفاده کند .
چشم اندازتحول اوضاع و موضع چین
درشرایط خطیروحساسی که قدرتهای اروپایی نظیرفرانسه و آلمان خودرا جمع وجورنموده اند و نسبت به روابط اقتصادی خود با رژیم ایران تجدید نظرکرده اند ، یورش اقتصادی جدید چین به بازارایران را نمی توان صرفا به نیازاقتصادی این قدرت نورسیده جهانی وفرصت طلبی اقتصادی آن محدود کرد . چین به عنوان قدرت اقتصادی بزرگ وروبه صعود نمی تواند نسبت به خطری که ازناحیه رژیم ایران متوجه ثبات سیاسی منطقه ونظام بین المللی است غیرمسؤل و بی تفاوت بماند .( مطابق تحلیل «مرکزبررسی های استراتژیک لندن» که روزنامه فرانسوی لوموند به انتشارآن پرداخته،اتمی شدن رژیم ایران آنچنان خطرناک است که به تکثیرغیرقابل کنترلی ازسلاح اتمی درمنطقه خاورمیانه منجرمی شود و می تواند جهان را به جنگ اتمی بکشاند! ) . مسؤلیت چین درمقابله با این خطر موقعی به او تحمیل شد که این کشور آخرین قطعنامه « شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی » درمورد پرونده هسته ایران را امضاء کرد و به ارسال این پرونده ازآژانس به شورای امنیت تن داد .این مسؤلیت چین موقعی مهرتأکید خورد که این کشورپای سه قطعنامه شورای امنیت را، که دوتای آن توأم با تحریم رژیم ایران است ، امضاء گذاشت . با این حساب ،اگررژیم ایران عقب ننشیند و به خواست شورای امنیت تسلیم نشود ، چین نمی تواند ازتحریم ایران طفره برود و به یورش اقتصادی خود دربازاربی رقیب ایران ادامه دهد . یورش کنونی چین به بازارایران بیشتربه حمله جنگی قبل ازپذیرش آتش بس شبیه است . این قدرت نوخاسته با این یورش می خواهد با دست پرتری به دادوستد درمورد مسائل بزرگتری که با آمریکا وبرخی دیگرازقدرتها دارد به پردازد . موضع چین درمورد خطر رژیم ایران می تواند تحت الشعاع رابطه پیچیده این کشوربا آمریکا قراربگیرد . آمریکا ضمن آنکه بازاری بزرگ وغیرقابل اغماضی برای چین است ، تامین کننده اصلی سرمایه گذاری و نیز انتقال تکنولوژی به چین نیزهست. وابستگی ونیاز فزاینده اقتصاد روبه صعود چین به نفت وگازو بازارخاورمیانه وازجمله به گازونفت وبازار ایران را باید درراستای تنظیم رابطه محتاطانه این قدرت با آمریکا بررسی کرد . آمریکا واروپا درچارچوب مقابله شورای امنیت با خطراتمی شدن رژیم ایران تا آنجا مراعات چین را کرده اند ، که رضایت داده اند این شورا برای مقابله با این خطرازدومسیرجلو برود، مسیردیپلوماتیک ازطریق مذاکره سولانا والبرادعی ومسیرتحریم وفشار . تا موقعی که امکان مانوردیپلوماتیک برای رژیم و همدستان بین المللی او موجود باشد ، چین وروسیه درمقابل تحریم های کارآ و همه جانبه درسطح شورای امنیت سنگ اندازی می کنند . اما وقتی رژیم خواست شورای امنیت رانپذیرد و با ادامه فعالیتهای اتمی جاه طلبانه اش خطررانزدیک کند ، حربه دیپلوماتیک تا چند ماه دیگرفرسوده می شودو چین روسیه برسردوراهی تحریم شدیدتررژیم ایران یا عملیات نظامی غرب علیه این رژیم قرار می کیرند . جنگ وعملیات نظامی غرب می تواند بهره برداری سیاسی چین ازامتیازات کنونی اش دربازارایران را منتفی کند و تمام بافته های این قدرت وروسیه را پنبه نماید . بنا براین راهی جز پذیرش به موقع تشدید تدریجی تحریم های شورای امنیت برای این دوقدرت منطقه ای متصورنیست .
زیر نویس :
عین آگهی که در روزنامه موسوم به « نیاز روز » درج شده :
واردات کالا از سرتاسر جهان از کانال چین
آآیا برای واردات کالاهای خود از اروپا، آمریکا یا زاپن با مشکلی روبرو هستید. آیا برای واردات کالای خود از چین نیاز به یک همراه دارید. ما همراه شما در این عرصه خواهیم بود.این شرکت مهندسی هم اکنون برای تامین تجهیزات خود در حوزه های High technology از کشورهای اروپایی، آمریکا، ژاپن و چین کالاهای مورد نیاز خود را توسط شرکت همکار خود در چین خریداری می نماید. ما برآنیم تا نیازهای شما در حوزه های الکترونیک، مخابرات، لیزر و اپتیک و مکانیک و سایر زمینه ها را نیز از طریق این کانال فراهم نماییم.


مشخصات آگهی
Behrouz Kheyrandish
نام:
09126166148
تلفن:
nurafarin@yahoo.com
ایمیل:
پنجشنبه 11 مرداد 1386
ارسال آگهی:
تهران
موقعیت آگهی:



0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home